Hur kan vi utveckla/förbättra klacken till säsongen 2012?

Diskutera blåvitt
carlito

Hur kan vi utveckla/förbättra klacken till säsongen 2012?

Inläggav carlito » fre okt 28, 2011 13:44

http://www.ifkgoteborg.se/Nyheter/2011/ ... n-nystart/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

"Följande målsättningar gäller:
- Öka andelen årskortsinnehavare.
- Fler slutsålda matcher som på sikt ger ökad efterfrågan.
- Förbättra förutsättningarna för ett ännu starkare läktarstöd.

Därför vidtas följande åtgärder inför säsongen 2012:
- Årskort vuxen sänks med 350 kronor och kostar 1 950 kronor.
- Årskort ungdom sänks med 200 kronor och kostar 1 350 kronor.
- Kapaciteten anpassas till efterfrågan.
- Förtydliga att Klacken är en sjungande sektion i all kommunikation.
- Fortsatta diskussioner med Gamla Ullevi/HIGAB rörande vibrationsproblematiken.
- Fortsatta diskussioner med Supporterklubben Änglarna rörande förbättringsåtgärder."

http://www.ifkgoteborg.se/Ga-pa-match/Arskort-2012/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

"Klacken
Klackens kapacitet kommer att minskas. Priset på årskorten sänks och biljettpriset på derby sänks."

Detta skrevs idag, fredag, på officiella. Ursäkta min okunskap, men inte är väl klacksektionen "för stor" för oss? Uppskattar självklart prissänkningar och speciellt de i samband med derbymatcher, vilket verligen behövs, men undrar om kapaciteten. Jag måste säga att jag varken anser att klacksektionen är för stor eller att efterfrågan är för liten där, men jag har förvisso inga siffror att luta mig tillbaka på. Dessutom är jag konfunderad över hur en förminskning av klacksektionen skulle gå till rent praktiskt...

Vad säger ni göbbar, behövs en förminskning och isåfall varför och hur?

ha en go helg!
//Carlito
"Ett orättivst resultat hade vart det mest rättvisa idag" - Glenn Hysén

Diabolic

Re: Klacken Säsongen 2012

Inläggav Diabolic » fre okt 28, 2011 13:53

Tyvärr har detta skett emot supportrarnas önskemål om jag förstår rätt (klackminskningen, inte prissänkningen), känns som ett billigt sätt att starta igång SEF/SvFFs nya ståplatspolicy men att försöka snacka bort det som en klackförbättring.

carlito

Inläggav carlito » fre okt 28, 2011 14:07

Diabolic skrev:Tyvärr har detta skett emot supportrarnas önskemål om jag förstår rätt (klackminskningen, inte prissänkningen), känns som ett billigt sätt att starta igång SEF/SvFFs nya ståplatspolicy men att försöka snacka bort det som en klackförbättring.

Det var min första tanke... Vågade inte skriva det i förnekelse, hoppades ju verkligen att den skiten var överspelad... Man ska la inte tolka in för mycket i detta, men det är onekligen som du säger. Misstänker att det här är startskottet för något vi inte vill se i svensk fotboll...

Hundo

Inläggav Hundo » fre okt 28, 2011 14:14

Vadå "kapaciteten anpassas till efterfrågan"?
Så om det säljs mindre klackbiljetter så ska ytterligare diverse staket sättas upp eller vadå?

Användarvisningsbild
Whalley Range

Inläggav Whalley Range » fre okt 28, 2011 14:19

Diabolic skrev:Tyvärr har detta skett emot supportrarnas önskemål om jag förstår rätt (klackminskningen, inte prissänkningen), känns som ett billigt sätt att starta igång SEF/SvFFs nya ståplatspolicy men att försöka snacka bort det som en klackförbättring.

Nja, det har förekommit diskussioner fram och tillbaka en längre tid kring vad som krävs för att öka efterfrågan på klacksektionen. För några veckor sedan var vi inte alls överrens, men nu har IFK modifierat sina planer.

IFK:s första tanke var att minska antalet kombiplatser genom att helt enkelt enkelt göra sittplatser på båda kanterna, vilket Änglarna gick emot med de argument du nämner. Vårt förslag var istället att minska antalet tillgängliga platser genom tillfälliga avspärrningar i form av målad plast eller flaggor. På så sätt uppnår man syftet att tighta till klacken (vilket KU-grupperna själva diskuterat tidigare) och öka säljhetsen utan att man för den delen minskar antalet ståplatser i relation till sittplatser permanent. Det senaste är att IFK verkar köpa vårt resonemang och vi ska nu tillsammans med IFK och Gamla Ullevi gå igenom vilka tänkbara kompromissalternativ som finns. Ursprunget till diskussionen är att klacksektionen minskat i försäljning för varje år och beläggningsgraden (antalet sålda biljetter i relation till antal platser) stundtals varit riktigt usel.

Fyll gärna på tråden med tankar kring hur hetsen kring klacksektionen kan bli bättre inför 2012. Inom några månader kommer det även ges möjlighet att komma med förbättringsförslag på ett mer organiserat sätt.

Diabolic

Inläggav Diabolic » fre okt 28, 2011 14:58

Insåg att det inte handlade om att minska antalet kombiplatser när jag läste igenom IFK:s text igen, kommer man välja att köra nedfällda stolar utanför klackavspärrningarna?

Användarvisningsbild
Parklind
Moderator
Kontakt:

Inläggav Parklind » fre okt 28, 2011 15:21

Har man sett klacken utifrån är detta knappast förvånande. Flertalet matcher i år som sektionen knappt sett halvfull ut och sista matchen (inte för att det var så mycket bättre på övriga sektioner...) såg det knappt kvartsfullt ut.

Bohman

Inläggav Bohman » fre okt 28, 2011 18:29

IFK:s första tanke var att minska antalet kombiplatser genom att helt enkelt enkelt göra sittplatser på båda kanterna, vilket Änglarna gick emot med de argument du nämner. Vårt förslag var istället att minska antalet tillgängliga platser genom tillfälliga avspärrningar i form av målad plast eller flaggor. På så sätt uppnår man syftet att tighta till klacken (vilket KU-grupperna själva diskuterat tidigare) och öka säljhetsen utan att man för den delen minskar antalet ståplatser i relation till sittplatser permanent. Det senaste är att IFK verkar köpa vårt resonemang och vi ska nu tillsammans med IFK och Gamla Ullevi gå igenom vilka tänkbara kompromissalternativ som finns. Ursprunget till diskussionen är att klacksektionen minskat i försäljning för varje år och beläggningsgraden (antalet sålda biljetter i relation till antal platser) stundtals varit riktigt usel.

Är det inte bättre att kunna utnyttja platserna i hörnen som sittplatser än att täcka över dessa? Vad jag förstått så har efterfrågan på sittplatser ökat i takt med att efterfrågan i klacken minskat. Märker man att efterfrågan sen svänger tillbaka och klacken återigen blir mer attraktiv så borde man kunna flytta tillbaka stängslen? Detta borde väl vara möjligt att lösa med relativt kort varsel rent praktiskt?

Jag kanske är naiv men jag tror absolut inte att detta är ett långsiktigt medvetet val från Blåvitts sida att minska antalet ståplatser rent procentuellt enl. Svff:s policy. Jag tror enbart det från Blåvitts sida handlar om att försöka få ut max av publiken.

Nu har jag inte stått i klacken någon gång den här säsongen men tidigare har jag fått känslan av att det i derbyn osv. hamnar folk i klacken som inte i första hand vill sjunga utan hamnar där för att gänget är där eller för att det inte finns några lediga sittplatser. Förminskar man då klacksektionen lär också antalet "klackturister" minska avsevärt eftersom klacken då säkerligen kommer vara slutsåld innan flertalet andra sektioner. Och av erfarenhet vet jag att många gärna tar i mer i sången ifall alla omkring också gör det, jämfört med om varannan person inte gör det. Således bättre tryck trots mindre klacksektion??

Jag tror tyvärr inte att vi kommer kunna fylla en hel klacksektion (inkl. hörnen) på 2400 pers där alla vill sjunga. Tror det kan vara bra att förminska sektionen just för att trycka ihop de som vill sjunga, dessutom finns det ju inget som hindrar de som vill sjunga med "ibland" gör detta ifrån sittplatser i hörnen.

Detta är en svår fråga med många aspekter som ska vägas in så saker att diskutera finns det absolut!

Fortsatt trevlig kväll!

carlito

Inläggav carlito » fre okt 28, 2011 22:48

Bohman skrev:Nu har jag inte stått i klacken någon gång den här säsongen men tidigare har jag fått känslan av att det i derbyn osv. hamnar folk i klacken som inte i första hand vill sjunga utan hamnar där för att gänget är där eller för att det inte finns några lediga sittplatser. Förminskar man då klacksektionen lär också antalet "klackturister" minska avsevärt eftersom klacken då säkerligen kommer vara slutsåld innan flertalet andra sektioner. Och av erfarenhet vet jag att många gärna tar i mer i sången ifall alla omkring också gör det, jämfört med om varannan person inte gör det. Således bättre tryck trots mindre klacksektion??

Jag tror tyvärr inte att vi kommer kunna fylla en hel klacksektion (inkl. hörnen) på 2400 pers där alla vill sjunga. Tror det kan vara bra att förminska sektionen just för att trycka ihop de som vill sjunga, dessutom finns det ju inget som hindrar de som vill sjunga med "ibland" gör detta ifrån sittplatser i hörnen.

Jag förstår den här synvinkeln helt och hållet, och som det sagts tidigare verkar det som att siffrorna i klacken pekar nedåt de senaste säsongerna. Dock vill jag att man beaktar det här:

HUR I HELVETE SKALL MAN FÖRKLARA FÖR FOLK ATT MESTA MÄSTARNA, BÄST PÅ ALLT ALLTID, INTE LOCKADE TILLRÄCKLIGT MÅNGA TILL KLACKSEKTIONEN!?!?!

Ursäkta mitt all caps rage, men hur är man funtad när man lägger sig ner och dör såhär, som IFK:s ledning bevisligen gjort i den här frågan..? Istället för att fortsätta kämpa för att locka folk till matcherna på olika sätt sätter man alltså ner foten och säger: "Nej, här säljs de fan inte tillräckligt med biljetter, vi kapar skiten!"

Något är fundamentalt fel i PR-avdelningen i IFK om man inte lyckas locka ungdomar och äldre att skrika för laget i sina hjärtan. Vi får ju för fan inte glömma att PR-avdelningens bas faktiskt är Sveriges populäraste klubb, mest framgångsrika klubb, klubben med ett av de bättre supporter-ryktena o.s.v. Nej fyfan, kan vara kvällens bärs som talar, men fan va trist detta verkar, rätt igenom.

Dawkins

Inläggav Dawkins » lör okt 29, 2011 13:01

Inledningsvis kan jag bara hålla med flera föregående talare om att det är en mångfacetterad fråga med många olika synvinklar och åsikter. Det är svårt att sia om varför efterfrågan på klackplåtar minskat två år i rad. Jag kan tycka att det vore intressant att ta del av de som lämnat klacken för andra sektioners förklaringar till detta. Det torde vara en hel hög LS:are som kommit från klacken. Varför lämnade ni? Beror det bara på åldern och den oförmåga att stå hela matcher som kommer med åren?

Jag stod en hel del i klacken tidigare, hade t.ex. årskort där 4-5 år i rad men nu huserar jag mest på andra sektioner under åtminstone hemmamatcherna. Jag skall inte sticka under stol med att det delvis beror på just det jag varit inne på tidigare, det är inte alltid jag har lust att stå upp en hel match och sjunga i 90 minuter längre. Sedan upplevde jag att klacken blev mer och mer centralstyrd, det fanns inte utrymme för spontana ramsor eller initiativ från supportrar som inte hade en megafon i handen. Jag upplevde också att en del uppträdde på ett ganska tråkigt sätt mot andra supportrar som inte gjorde precis det som den informella ledningen ville. Det behövde absolut inte handla om att de sjöng dåligt.

Vad jag inte heller gillade var attityden bland de som samlade in pengar till tifofonden, ibland kändes det nästan (observera ordvalet nästan) hotfullt när man inte lade något i hinkarna. Trots att man redan lagt något i en hink vid insläppet kunde man mötas av sura miner och hånfulla kommentarer av de som stod längre upp. Det skapade ingen rolig atmosfär för mig i alla fall. Jag vet inte om jag är ensam om att tycka det.

Som sagt, ni som lämnat klacken kan väl fylla på med anledningar till varför ni gjorde det.

Användarvisningsbild
blåvit filip
Kontakt:

Inläggav blåvit filip » sön okt 30, 2011 9:27

jag lämnade klacken för att jag inte hade råd att köpa årskortet förra året :cry: men 2012 så, man får ju röja ett sista år innan jorden går under.

Har inte gått på alla matcher iår, men de har iallafall varit ungefär 30 % klacken och 70 % sittplats för min del. Det som jag gillar med sittplats är att man har oftast mycket mognare människor runt om sig. Nu menar jag inte att alla som står i klacken är idioter, de flesta kan ändå sköta sig. Däremot är de inte de skötsamma som syns oftast.
Varje match jag står i klacken står det massa som jag kallar de nuförtiden "mainstream IFKare". kids som håller käften, slår sönder stolar för att kunna sitta ner, bitchblickar en osv...

Sen hur jävla hänsynslösa människor i IFK-klacken kan vara, vill minnas när de brann på gaisläktaren i våras o halva klacken sjunger låt dom brinna, själv hade man sin lillasyster där som hade lågan rakt framför sig, då blev jag så sjukt illa till mods o ville inte veta av något med blåvittklacken för ögonblicket.

Sen har vi ju diktaturstämningen som uppkommer ibland, folk tror dom är der führer och skriker så att de sprutar saliv och blod ur halsgropen mot folk som ser helt livrädda ut och ger order om vad som ska göras.

Mycket negativt där men de är sådana saker som får mig att vilja sitta på sittplats istället. Det finns massa positivt också. Man har väldigt kul med sina blåvita vänner, man går ihop så många för att stötta sin klubb vilket jag alltid tyckt är mäktigt, känslan av att alla är där för samma sak. Det går att rabbla upp saker som är positivt. Jag är dessutom jätteimponerad av alla som sliter på sin fritid för att öka det visuella stödet i form av flaggtillverkning, tifomeckandet medmera. En fröjd för ögat att se att antalet som sliter riktigt hårt för att stötta laget har ökat.

En stor nackdel med sittplats också, man ser hela matchen och ser hur jävla dålig den allsvenska fotbollen är och ser vad det är förbundet försöker döda ännu mer genom att ta bort den enda riktiga underhållningen från matcherna, stämningen.

Sen tycker jag det är bra att klacken minskas lite, alltid tycket dom hörnen är totalt meningslösa, det går säkert att utöka klacken när det väl behövs men väldigt få matcher som vi faktiskt har behov av det, låt oss hoppas att klacken fylls av årskortsinnehavare iår. Prissänkningen var riktigt bra också. (möjligheten att kunna delbetala sitt årskort också :roll: )

ses i klacken 2012!
Dont worry about a thing, cause every little thing gonna be all right

carlito

Inläggav carlito » sön okt 30, 2011 12:26

blåvit filip skrev:Nu menar jag inte att alla som står i klacken är idioter, de flesta kan ändå sköta sig. Däremot är de inte de skötsamma som syns oftast.
Varje match jag står i klacken står det massa som jag kallar de nuförtiden "mainstream IFKare". kids som håller käften, slår sönder stolar för att kunna sitta ner, bitchblickar en osv...

Sen hur jävla hänsynslösa människor i IFK-klacken kan vara, vill minnas när de brann på gaisläktaren i våras o halva klacken sjunger låt dom brinna, själv hade man sin lillasyster där som hade lågan rakt framför sig, då blev jag så sjukt illa till mods o ville inte veta av något med blåvittklacken för ögonblicket.

Sen har vi ju diktaturstämningen som uppkommer ibland, folk tror dom är der führer och skriker så att de sprutar saliv och blod ur halsgropen mot folk som ser helt livrädda ut och ger order om vad som ska göras.

Mycket negativt där men de är sådana saker som får mig att vilja sitta på sittplats istället.

Vill ju inte vara den som är den, meeeen.... Ni som har dessa anledningar att flytta från klacken, (pratar inte bara personligen om dig nu blåvit Filip) har hört många andra säga liknande saker, har ni några VERKLIGA problem i livet?
Jag menar vafan kom igen! Ni är vuxna människor och blir i stort sätt "skrämda" av "tuffa tonåringar" som leder klacken. Vidare blir ni antagligen helt förfärade över de som bränner bengaler, eller ännu värre, de underåriga som dricker öl OCH bränner bengaler! Ja herregud, var är världen påväg... ELLER?

Folk går arbetslösa, människor svälter, USA invaderar godtyckligt alla länder de vill, Ryssarna rustar, välj ett problem vilket du vill! Men skaffa ER ETT VERKLIGT PROBLEM ATT ENGAGERA ER I! Om ni låter erat liv ändras och era värderingar (i det här fallet om ståplatskultur) påverkas av några snorungar, om ni så vill (jag ingår själv i kategorin antagligen ^^), så kan ni fan inte kalla er män, iallafall. Punkt slut, skaffa er ett verkligt problem, som på 70-talet t.ex. Ingen hade något emot klacken och dess skavanker då, för de flesta var engagerade i t.ex. politiska rörelser och såg då vilka problem som finns EGENTLIGEN, utanför alla I-landsproblem ni verkar söka upp.
Tack för mig.

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » sön okt 30, 2011 17:23

carlito skrev:
blåvit filip skrev:Nu menar jag inte att alla som står i klacken är idioter, de flesta kan ändå sköta sig. Däremot är de inte de skötsamma som syns oftast.

Mycket negativt där men de är sådana saker som får mig att vilja sitta på sittplats istället.

Vill ju inte vara den som är den, meeeen.... Ni som har dessa anledningar att flytta från klacken, (pratar inte bara personligen om dig nu blåvit Filip) har hört många andra säga liknande saker, har ni några VERKLIGA problem i livet?
Jag menar vafan kom igen! Ni är vuxna människor och blir i stort sätt "skrämda" av "tuffa tonåringar" som leder klacken. Vidare blir ni antagligen helt förfärade över de som bränner bengaler, eller ännu värre, de underåriga som dricker öl OCH bränner bengaler! Ja herregud, var är världen påväg... ELLER?

Folk går arbetslösa, människor svälter, USA invaderar godtyckligt alla länder de vill, Ryssarna rustar, välj ett problem vilket du vill! Men skaffa ER ETT VERKLIGT PROBLEM ATT ENGAGERA ER I! Om ni låter erat liv ändras och era värderingar (i det här fallet om ståplatskultur) påverkas av några snorungar, om ni så vill (jag ingår själv i kategorin antagligen ^^), så kan ni fan inte kalla er män, iallafall. Punkt slut, skaffa er ett verkligt problem, som på 70-talet t.ex. Ingen hade något emot klacken och dess skavanker då, för de flesta var engagerade i t.ex. politiska rörelser och såg då vilka problem som finns EGENTLIGEN, utanför alla I-landsproblem ni verkar söka upp.
Tack för mig.

Jag förstår inte logiken i ditt uttalande. Han skriver varför han väljer att lämna klacken (och som du säger, det är många som ger dessa anledningar) och du ifrågasätter frågorna han engagerar sig i? Varför han inte bryr sig om resten av världens problem?

Med den logiken kan vi ju lika gärna lägga ner allsvenskan och säga att "vi måste fixa allt som är fel i världen innan vi kan spela en allsvenska för vår egen glädjes skull.
När det är som tyngst att bära den måste man bära fanan som högst.

The Bittersweet Life

Användarvisningsbild
Franky

Inläggav Franky » sön okt 30, 2011 19:45

carlito skrev:

Tack för mig.

Haha dina liknelser är ju totalt uppår väggarna.
Och svar ja, jag blir faen mig rädd om underåriga är fulla och samtidigt bränner bengaler. Och det handlar knappast om att jag är man eller ej, snarare om självbevarelsedrift.
Om jag går på fotboll så är det ju knappast för att tänka på hungersnöd etc. etc., och det gjorde vi inte på 70-talet heller(jag var med redan då huvaligen).
Däremot går jag på fotboll för att få sjunga och stoja av bl.a. mina aggisar, och i den sinnesstämning jag är då vill iaf inte jag ha nån jävla valp i synan som talar om för mig vad jag skall göra eller inte göra. Det handlar liksom inte om rädsla om hur man blir bemött.
BlåVit i själ o hjärta

carlito

Inläggav carlito » sön okt 30, 2011 23:45

Franky skrev:
carlito skrev:

Tack för mig.

Haha dina liknelser är ju totalt uppår väggarna.
Och svar ja, jag blir faen mig rädd om underåriga är fulla och samtidigt bränner bengaler. Och det handlar knappast om att jag är man eller ej, snarare om självbevarelsedrift.
Om jag går på fotboll så är det ju knappast för att tänka på hungersnöd etc. etc., och det gjorde vi inte på 70-talet heller(jag var med redan då huvaligen).
Däremot går jag på fotboll för att få sjunga och stoja av bl.a. mina aggisar, och i den sinnesstämning jag är då vill iaf inte jag ha nån jävla valp i synan som talar om för mig vad jag skall göra eller inte göra. Det handlar liksom inte om rädsla om hur man blir bemött.

Kanske var dumt uttryckt då, men faktum kvarstår. De som ger upp sin passion för klacken (för jag förutsätter att de på forumet har blåvitt stöd som passion) för att de blir lite sura på "valpar" och drickande ungdomar bör ta en titt på sin prioritering. Man bör blunda för så ovidkommande problem om man vill klubens bästa och därmed stå kvar i klacken i dessa tuffa tider, publikmässigt.

Återgå till "Supportersnack"