Hur kan vi utveckla/förbättra klacken till säsongen 2012?

Diskutera blåvitt
schmeichel

Re: Hur kan vi utveckla/förbättra klacken till säsongen 2012

Inläggav schmeichel » lör maj 12, 2012 18:05

troublemaker skrev:Kan vara intressant att se konkret vilka ramsor som herrskapet här inne vill köra oftare resp. mer sällan eller aldrig.

Rent utsagt ranka ett gäng (10) ramsor +5 till -5 varav +5 är den ramsan ni älskar och -5 den ni vill slopa helt och hållet.

Kolla på detta klippet, http://www.youtube.com/watch?v=NiAPCj6LOBw&t=2m11s (2:11) Lite mer av den sången efter att Blåvitt gör mål, du hör ju trycket på den.
VI ÄR BLÅVITT - NI ÄR BÖNDER

JimmyS

Inläggav JimmyS » mån maj 21, 2012 12:25

Vill bara tillägga lite om hur hantering av sånger sköts.

Senaste matchen mot Malmö hemma 14/5. En s.k. "hatmatch". Det ska hetsas och sjungas diverse hatramsor, delvis för att det är just en hatmatch, men mestadels för att HÖJA STÄMNINGEN.

Låt mig beskriva scenariot för samtliga.
Det är bra stämning innan matchstart, ramsor som "Hata Malmö Alé, hata Malmö alé" sjungs med bra resultat.
> Matchstart. Strålande tifo, riktigt mäktigt, Malmö klacken bränner av två rökbomber.
> Matchstarten fördröjs, spelarna tvingas in i spelargången igen. Ett ypperligt läge att höja stämningen, öka hetsen och allt däremellan, få känslan av att det är en s.k. hatmatch.

Vad händer? Jo, halva klacken buar eller sjunger diverse hatramsor, medan den andra delen (Capo, supportergrupperna etc.) drar igång en ramsa (minns ej specifikt), låt oss säga att det var "Framåt Blåvitt" (i brist på ramsor som jag kan komma på för tillfället).
Jag, och många andra (som jag uppfattat det, genom mina öron) blir upprörda och slutar sjunga för tillfället.

Mitt inlägg kan framstå som svårt att läsa, eller svårt att förstå vad jag menar. Dock är jag lagom trött och har LAGOM bråttom. Nåväl, låt oss ponera att gruppen kring trumman (Capo etc) hade dragit igång diverse hatramsa, då hade stämningen gått upp, och man hade fått den där adrenalinkicken som man kan få när det är just en "hatmatch".

Detta saknades även i matchen mot Ellos, då vi mycket sällan sjöng någon hatramsa, eller något som var riktat mot Elfsborg och deras supportrar.
Det jag vill komma till är att vi ska såklart stötta blåvitt genom hela matchen, MEN när det är en hatmatch, då ska man sjunga hatramsor, som någon form utav "hype", vilket i sin tur leder till ökad stämning och känsla.

Hoppas att detta är något som förbättras längs med säsongen, med start vid dagens match mot bottenlaget Gais.
Hittills har hela denna säsongen varit ett milt "fiasko", med reducering, uteslutna vinster, tappade poäng och saknad utav någon riktig hektiskt stämning kring en match.

EDIT: Vill även bifoga beröm till Capo (ETC...) att ni drog igång "Förbundet har startat en häxjakt", och även SvFF, som jag saknat och kräver nästan vid varje match som drar publik, dvs storlag emellan.

Dr Wolf
Kontakt:

Inläggav Dr Wolf » tis maj 22, 2012 6:44

Problemet i klacken är att de även finns väldigt många som är direkt emot allt som handlar om att hata motståndaren vilket innebär att de riskerar o bli en splittring i klacken så jag har fullförståelse om capos m.fl. väljer o inte haka på diverse hatramsor.

Dessutom tycker jag att de kan bli förmycke av dem ibland, vissa matcher förra säsongen kändes de som om capos m.fl drog igång hata malmö (eller vilka vi råka möta) lite pliktskyldigt bara för att man ska och då blev de än mer fel eftersom de inte fanns nån känsla bakom de hela, ska man köra hatramsor ska de göras med passion o inlevelse o inte nåt bara för att nån tycker de vart för lite av dem.
GULDET ska hem till Göteborg

JimmyS

Inläggav JimmyS » tis maj 22, 2012 11:15

Dr Wolf skrev:Problemet i klacken är att de även finns väldigt många som är direkt emot allt som handlar om att hata motståndaren vilket innebär att de riskerar o bli en splittring i klacken så jag har fullförståelse om capos m.fl. väljer o inte haka på diverse hatramsor.

Dessutom tycker jag att de kan bli förmycke av dem ibland, vissa matcher förra säsongen kändes de som om capos m.fl drog igång hata malmö (eller vilka vi råka möta) lite pliktskyldigt bara för att man ska och då blev de än mer fel eftersom de inte fanns nån känsla bakom de hela, ska man köra hatramsor ska de göras med passion o inlevelse o inte nåt bara för att nån tycker de vart för lite av dem.

Det är jag fullt medveten om, och det är det jag vill poängtera. Det fanns ett flertal lägen då delar av klacken (Ej capos m.fl) drog igång hatramsor utöver "Hata Malmö". Återigen, det jag vill poängtera är att det finns x antal ramsor som kan bidra till en högre ljudnivå samt tillföra mer stämning.

Slutsats: Jag vill alltså att "vi" ska ta vara på de lägena som finns, nästan alltid i början av matcher(na), och dra igång en ramsa där det hettar till, vilket ingjuter mer hets och stämning runt åtminstone vår klack. Du säger även att det fanns/finns lägen då capos pliktskyldigt drar igång en ramsa, och det ska de självklart inte, utan som jag nämnt tidigare, då läget finns, eller då det är läge, det är då dessa ramsor skall sjungas högt från vår klacksektion.

blåvittfåraldrigdö

Inläggav blåvittfåraldrigdö » tis maj 22, 2012 20:57

Ni kan ju börja med att få bort / fördöma alla mongon som bränner bengaler och förstör för klubben, då har ni kommit en bra bit på vägen... :evil:

Dr Wolf
Kontakt:

Inläggav Dr Wolf » ons maj 23, 2012 13:51

JimmyS skrev:
Dr Wolf skrev:Problemet i klacken är att de även finns väldigt många som är direkt emot allt som handlar om att hata motståndaren vilket innebär att de riskerar o bli en splittring i klacken så jag har fullförståelse om capos m.fl. väljer o inte haka på diverse hatramsor.

Det är jag fullt medveten om, och det är det jag vill poängtera. Det fanns ett flertal lägen då delar av klacken (Ej capos m.fl) drog igång hatramsor utöver "Hata Malmö". Återigen, det jag vill poängtera är att det finns x antal ramsor som kan bidra till en högre ljudnivå samt tillföra mer stämning.

Slutsats: Jag vill alltså att "vi" ska ta vara på de lägena som finns, nästan alltid i början av matcher(na), och dra igång en ramsa där det hettar till, vilket ingjuter mer hets och stämning runt åtminstone vår klack. Du säger även att det fanns/finns lägen då capos pliktskyldigt drar igång en ramsa, och det ska de självklart inte, utan som jag nämnt tidigare, då läget finns, eller då det är läge, det är då dessa ramsor skall sjungas högt från vår klacksektion.

Efter denna förklaring så förstår jag dig bättre och har lättare o hålla med dig.

Till dig som kallar bengalbrännare för mongon eller nåt kan jag säga att de resonemanget vinner vi inget på. Visst de var dumt av dem o bränna under de förutsättningarna som var men personligen hade jag önskat dialog med alla berörda parter, förbundet, klubben och deras säkfolk, externt säkfolk, ultras m.fl. (antar att de i såfall skull bli inom ramen för kamratunionen eller ligger de på supporterunionens bord) utan att de för den skull slutar med pajkastning och eller alla hatar alla vilket de tyvärr i alla fall tidigare verkar ha blivit fallet.
Jag tror att kan man bara hitta lösningar för att göra de på ett säkert sätt så kan man uppenbarligen få till rätt snygga/häftiga tifon med hjälp av dessa (plus att vi kanske kan få ner problemet med enstaka bengaler lite över allt ibland utan nåt större säkerhetstänk från den som håller i den eller dess omgivning)
GULDET ska hem till Göteborg

JimmyS

Inläggav JimmyS » ons maj 23, 2012 22:38

Efter denna förklaring så förstår jag dig bättre och har lättare o hålla med dig.

Till dig som kallar bengalbrännare för mongon eller nåt kan jag säga att de resonemanget vinner vi inget på. Visst de var dumt av dem o bränna under de förutsättningarna som var men personligen hade jag önskat dialog med alla berörda parter, förbundet, klubben och deras säkfolk, externt säkfolk, ultras m.fl. (antar att de i såfall skull bli inom ramen för kamratunionen eller ligger de på supporterunionens bord) utan att de för den skull slutar med pajkastning och eller alla hatar alla vilket de tyvärr i alla fall tidigare verkar ha blivit fallet.
Jag tror att kan man bara hitta lösningar för att göra de på ett säkert sätt så kan man uppenbarligen få till rätt snygga/häftiga tifon med hjälp av dessa (plus att vi kanske kan få ner problemet med enstaka bengaler lite över allt ibland utan nåt större säkerhetstänk från den som håller i den eller dess omgivning)[/quote]

+1
Kan bara hålla med dig till hundra procent. Det krävs en ömsesidig diskussion mellan SvFF (bl.a.) och supportergrupperna. Det har aldrig funnits någon sådan diskussion, där respekt åt vardera parters åsikter accepteras och respekteras. Sedan är jag förvånad hur så många blåvittare vänder kappan efter vinden och helt plötsligt känns det som att alla är Svffs lärlingar.

Användarvisningsbild
BönanUG05

Inläggav BönanUG05 » tis maj 29, 2012 11:39

Har varit utan internet ett par dagar så har halkat efter lite här på forumet. Blir dock glad av att läsa folks lite mer konstruktiva åsikter och tycken istället för att skrika sig blind på varandra.
Kan meddela att vi kommer ha halvårsmöte inom UG där vi kommer utvärdera säsongen än så länge, läste mötesprotokollet lite snabbt men en sak som kommer tas upp är just Capo/ramsor då vi vet att det inte har varit optimalt och att det är en punkt där vi kan bli mycket bättre.

Skriv gärna förslag på hur vi kan bli bättre på ramsor.. det är en rätt så svår grej trots allt för våra caposar. När man väl står där uppe är det inte som att de bästa ramsorna ploppar upp i huvet på rutin direkt. Vi har testat med lappar men har inte hört någon utvärdering av caposarna på den punkten.

Men som sagt. kom gärna med förslag.
Tillsammans mot nya mål!

Nemo

Inläggav Nemo » tor maj 31, 2012 19:17

BönanUG05 skrev:Skriv gärna förslag på hur vi kan bli bättre på ramsor.. det är en rätt så svår grej trots allt för våra caposar. När man väl står där uppe är det inte som att de bästa ramsorna ploppar upp i huvet på rutin direkt. Vi har testat med lappar men har inte hört någon utvärdering av caposarna på den punkten.

Mer hat. Mer hets. Jag brukar inte kommentera klacken eftersom jag inte räknat mig som en del av den på över femton år, men trots det så hamnar jag oftast i den på bortamatcherna (och gör då så gott jag kan och orkar). Senast mot Gais men även mot Elfsborg, när vi hade minst lika bra support som hemmalaget, så tog jag mig en funderare. När Gais körde "pissa på IFK" så var det Café Olivedal i vad som kändes en evighet och borta mot Elfsborg skrek någon från räcket "Öh, vi är här för att stötta IFK" när någon utomstående försökte dra igång en hetsramsa eller bara allmänt skrika fula ord. Fine, är det så klacken vill köra idag så låt gå för det. Men...

Idag så var jag i min yrkesroll och inte som fotbollssupporter på ett föredrag med Mikael Stahre som presenterade sin ledarfilosofi, och en sak som han tryckte *extremt* hårt på var att det är vi mot dem. I ett förbipasserande nämnde han publiken på Gamla Ullevi - att det han vill är att inte bara laget drar åt samma håll, utan att även klacken står upp mot det andra laget. Min poäng är att det behöver byggas mer på att det är vi mot dem där ute. Det skapar sammanhållning och är definitivt något som behövs efter all skit som har kastats fram och tillbaka de senaste veckorna. Visst skall klacken stötta IFK Göteborg, men det är trots allt två lag på planen, utnyttja det bättre!

Eller kolla med KG om Mikael kan hålla en dragning om sin ledarfilosofi för tupparna i klacken, för jäklar - han är i alla fall riktigt inspirerande att lyssna på.

JimmyS

Inläggav JimmyS » fre jun 01, 2012 9:51

BönanUG05 skrev:Har varit utan internet ett par dagar så har halkat efter lite här på forumet. Blir dock glad av att läsa folks lite mer konstruktiva åsikter och tycken istället för att skrika sig blind på varandra.
Kan meddela att vi kommer ha halvårsmöte inom UG där vi kommer utvärdera säsongen än så länge, läste mötesprotokollet lite snabbt men en sak som kommer tas upp är just Capo/ramsor då vi vet att det inte har varit optimalt och att det är en punkt där vi kan bli mycket bättre.

Skriv gärna förslag på hur vi kan bli bättre på ramsor.. det är en rätt så svår grej trots allt för våra caposar. När man väl står där uppe är det inte som att de bästa ramsorna ploppar upp i huvet på rutin direkt. Vi har testat med lappar men har inte hört någon utvärdering av caposarna på den punkten.

En ramsa som nämnts i denna tråd är: "Vi som é från Göteborg, åååker aldrig hem med sorg...."
Den video som lades upp i matchen mot Ellos -09 eller vilket år det nu var. DÄR är ett exempel på en ramsa som kan komma upp i riktigt höga ljudtoppar.

Denna ramsa skall dock ej överbrukas. Efter mål (Är inte säker på huruvida den ska sjungas efter exempelvis 1-0 mot Syrianska i 10 minuten..), framförallt vid SEN kvittering eller sent ledningsmål (Då hade den fått som störst inverkan). Ponera att vi gör mål i 90 minuten mot Ellos, Gnaget eller Gais på ett _fullsatt_ GU. Ställningen är då 1-0,1-1,2-1 etc..

Men som sagt, max 1 gång per match för att undvika att ramsan blir sleten.

En annan ramsa som jag vill peka ut är ramsan som skapade riktigt bra tryck (i alla fall min uppfattning) i matchen mot Gnaget förra året. "Vi är IFK å vi hatar AIK". Den innehåller två delar. 1) Vi sjunger för Blåvitt (Vi är IFK). 2) Vi sjunger mot det andra laget (Å vi hatar AIK). Det blir alltså en "hejaramsa" och en "hatramsa" i samma svep.

Ska dock avrunda med en ramsa som gjorts om X antal gånger (ett flertal). Från början löd den "Alé Alé (ena sidan av klacken), Alé Alé (andra sidan, refererar sidorna som 1 respektive 2), 1) ALÉ ALÉ ALÉ, 2) ALÉ ALÉ ALÉ, 1+2) Forza Blåvitt, Alé Forza Blåvitt Alé, Forza Blåvitt Alé, Oooah, Oooah. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7BSGmV0LlNc

Denna ramsa kom upp i hög ljudnivå när den brukades enligt följande text. När den sedermera bytta lyrik till "Café Olivedal (fortfarande växelsång)". Då förlorade den mycket enligt min mening.
När den då ytterligare löd under en annan text tappade den EXTREMT mycket, då den inte längre var en växelsång (alltså den som vi kör nu, även fast den knappt "körs").

Återigen en ramsa som bidrar till hets INOM klacken, då varje sida hetsar varandra att sjunga högre, likt Klacken - LS i matchen mot Kalmar (2012-05-24). Hittade tyvärr ingen länk till denna växelsång, men rekommenderar starkt att ni får tag i ett ex av matchen (finns nedladdningsbart på barabens hemsida).

Nåväl, återkommer om jag hittar något mer som jag kan dela med mig utav.

Med Vänliga Hälsningar,

JimmyS

Inläggav JimmyS » fre jun 01, 2012 9:51

BönanUG05 skrev:Har varit utan internet ett par dagar så har halkat efter lite här på forumet. Blir dock glad av att läsa folks lite mer konstruktiva åsikter och tycken istället för att skrika sig blind på varandra.

En ramsa som nämnts i denna tråd är: "Vi som é från Göteborg, åååker aldrig hem med sorg...."
Den video som lades upp i matchen mot Ellos -09 eller vilket år det nu var. DÄR är ett exempel på en ramsa som kan komma upp i riktigt höga ljudtoppar.

Denna ramsa skall dock ej överanvändas. Efter mål (Är inte säker på huruvida den ska sjungas efter exempelvis 1-0 mot Syrianska i 10 minuten..), framförallt vid SEN kvittering eller sent ledningsmål (Då hade den fått som störst inverkan). Ponera att vi gör mål i 90 minuten mot Ellos, Gnaget eller Gais på ett _fullsatt_ GU. Ställningen är då 1-0,1-1,2-1 etc..

En annan ramsa som jag vill peka ut är ramsan som skapade riktigt bra tryck (i alla fall min uppfattning) i matchen mot Gnaget förra året. "Vi är IFK å vi hatar AIK". Den innehåller två delar. 1) Vi sjunger för Blåvitt (Vi är IFK). 2) Vi sjunger mot det andra laget (Å vi hatar AIK). Det blir alltså en "hejaramsa" och en "hatramsa" i samma svep.

Ska dock avrunda med en ramsa som gjorts om X antal gånger (ett flertal). Från början löd den "Alé Alé (ena sidan av klacken), Alé Alé (andra sidan, refererar sidorna som 1 respektive 2), 1) ALÉ ALÉ ALÉ, 2) ALÉ ALÉ ALÉ, 1+2) Forza Blåvitt, Alé Forza Blåvitt Alé, Forza Blåvitt Alé, Oooah, Oooah. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7BSGmV0LlNc

Denna ramsa kom upp i hög ljudnivå när den brukades enligt följande text. När den sedermera bytta lyrik till "Café Olivedal (fortfarande växelsång)". Då förlorade den mycket enligt min mening.
När den då ytterligare löd under en annan text tappade den EXTREMT mycket, då den inte längre var en växelsång (alltså den som vi kör nu, även fast den knappt "körs").

Återigen en ramsa som bidrar till hets INOM klacken, då varje sida hetsar varandra att sjunga högre, likt Klacken - LS i matchen mot Kalmar (2012-05-24). Hittade tyvärr ingen länk till denna växelsång, men rekommenderar starkt att ni får tag i ett ex av matchen (finns nedladdningsbart på barabens hemsida).

Med Vänliga Hälsningar,

Användarvisningsbild
BönanUG05

Inläggav BönanUG05 » fre jun 01, 2012 10:51

JimmyS skrev:

Denna ramsa skall dock ej överanvändas. Efter mål (Är inte säker på huruvida den ska sjungas efter exempelvis 1-0 mot Syrianska i 10 minuten..), framförallt vid SEN kvittering eller sent ledningsmål (Då hade den fått som störst inverkan). Ponera att vi gör mål i 90 minuten mot Ellos, Gnaget eller Gais på ett _fullsatt_ GU. Ställningen är då 1-0,1-1,2-1 etc..

Med Vänliga Hälsningar,

Angående vi som är ifrån Göteborgramsan håller ja med dig till fullo... konstigt nog missbrukas denna ramsa av många blåvittare på bortamatcher. Det har hänt flera ggr att lite förfriskade supportrar drar igång denna redan på pubstoppet innan match, under uppvärmningen osv. Jag gillar när den sjungs efter matchen när vi har vunnit och det är då det brukar bli som mest tryck i den.

Angående Vi är IFK och vi hatar aik så kan man ju absolut använda den oftare så länge det går att byta ut aik mot andra motståndare.

Sen den den sista som du nämner är det en liten historia bakom.. Precis som du säger gick den alé alé... och det var stundtals bra tryck i den. Vi fick dock en del kritik för just detta och folk ville att det skulle vara mer text i den. Då byttes texten ut till Åh änglarna, Åh heja änglarna Café Olivedal osv... och trycket försvann tyvärr. Iår på träningsmatcherna testade vi att köra ramsan i sin enkelhet istället för som växelsång och då blev trycket lite bättre och den har sjungts en hel del ggr på läktaren iår.

Får se hur vi gör med denna då ramsan i sig e jävligt go, Den är ju tagen ifrån Ultras Nurnberg och dom kör den både som växelramsa och som enkel ramsa så kanske vi kan göra likadant.

hittade tyvärr inget klipp ifrån Nurnberg med ramsan men rkade istället snubbla över ett annat gammalt gött klipp ifrån en dokumentär dom gjorde för ett par år sen.
http://www.youtube.com/watch?v=Xq11iM84 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; 2 min in i klippet så handlar det lite om oss :)
Tillsammans mot nya mål!

Ettsmartnamn
Kontakt:

Inläggav Ettsmartnamn » fre jun 01, 2012 11:59

BönanUG05 skrev:
JimmyS skrev:

Med Vänliga Hälsningar,

Angående vi som är ifrån Göteborgramsan håller ja med dig till fullo... konstigt nog missbrukas denna ramsa av många blåvittare på bortamatcher. Det har hänt flera ggr att lite förfriskade supportrar drar igång denna redan på pubstoppet innan match, under uppvärmningen osv. Jag gillar när den sjungs efter matchen när vi har vunnit och det är då det brukar bli som mest tryck i den.

Angående Vi är IFK och vi hatar aik så kan man ju absolut använda den oftare så länge det går att byta ut aik mot andra motståndare.

Sen den den sista som du nämner är det en liten historia bakom.. Precis som du säger gick den alé alé... och det var stundtals bra tryck i den. Vi fick dock en del kritik för just detta och folk ville att det skulle vara mer text i den. Då byttes texten ut till Åh änglarna, Åh heja änglarna Café Olivedal osv... och trycket försvann tyvärr. Iår på träningsmatcherna testade vi att köra ramsan i sin enkelhet istället för som växelsång och då blev trycket lite bättre och den har sjungts en hel del ggr på läktaren iår.

Får se hur vi gör med denna då ramsan i sig e jävligt go, Den är ju tagen ifrån Ultras Nurnberg och dom kör den både som växelramsa och som enkel ramsa så kanske vi kan göra likadant.

hittade tyvärr inget klipp ifrån Nurnberg med ramsan men rkade istället snubbla över ett annat gammalt gött klipp ifrån en dokumentär dom gjorde för ett par år sen.
http://www.youtube.com/watch?v=Xq11iM84 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; 2 min in i klippet så handlar det lite om oss :)

Har också tyckt att Alé alé växelsång ramsan har försummats lite och saknar en sån ramsa där det först är växelsång och sedan blir en ramsa där alla sjunger tillsammans. Skulle kunna användas som dom i UN gör (om jag förstått det hela rätt) genom att först köra Alé Alé växel sång, sedan alla tillsammans med alé alé och sedan gå över till att köra den med text som vi gör nu (eventuellt köra växelsång delen igen med text senare också). Det här är bästa videon jag hittade på det (börjar 2,28)

Inte perfekt men ni förstår ungefär vad jag menar. Tror det skulle kunna funka riktigt bra och ge ett underbart tryck. Kritiken skulle vara att det blir något av det mer komplicerade vi gjort på läktarn sångmesigt men jag tror det ska gå då vi redan kört ramsan i dess olika variationer redan.
Tror ni det skulle funka?
Ceterum censeo Solna esse delendam

schmeichel

Inläggav schmeichel » mån jun 11, 2012 19:11

http://www.youtube.com/watch?v=4SNt7-Tt ... ure=g-vrec Hade varit något att bita i nu när flera top matcher väntar på GU. Hade kanske funkat om Blåvitt spelar ut sitt motstånd i någon top match som mot AIK, Elfsborg osv
VI ÄR BLÅVITT - NI ÄR BÖNDER

Återgå till "Supportersnack"