Bengaldebatt

Diskutera läktarkultur
stn
Moderator

Re: JA till bengaler!

Inläggav stn » tis maj 31, 2011 12:34

Adde1904 skrev:
Pihlbaoge skrev:Nej till Bengaler, oavsett om det är lagligt eller inte. Bengaler bara stör stämningen genom att bilda tät rök som är jobbig att inandas för folk med allergier, och stör sikten. Det ser inte ens speciellt fräckt ut, det lyser ju fan bara rött.

vad snackar du om? bengaler skapar lite extra stämning! och om det ska bildas tillräckligt tjock rök för att störa sikten får man ha en satans massa bengaler!
folk men allergier kan får väl täcka näsa och mun under bränningen då.. och fräckt är det visst! men du verkar inte har någon koll på det, du sitter säkert hemma i soffan och ser alla fotbollsmatcher!

Men håll käften med personangreppen.

Alla är inte eniga i denna frågan, han får ha sin åsikt även om jag personligen är för pyro.

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » tis maj 31, 2011 12:39

Adde1904 skrev:vad snackar du om? bengaler skapar lite extra stämning! och om det ska bildas tillräckligt tjock rök för att störa sikten får man ha en satans massa bengaler!

Jag vet inte vad du kallar att störa sikten, men jag tycker att om man knappt kan se målet på andra sidan plan så är sitken störd, låt gå för att det bara är under några minuter.

folk men allergier kan får väl täcka näsa och mun under bränningen då..

Det citatet säger tillräckligt om dig som person.

och fräckt är det visst! men du verkar inte har någon koll på det, du sitter säkert hemma i soffan och ser alla fotbollsmatcher!

Du talar om saker du inte vet något om först och främst. Det är inte många matcher jag inte sett på plats de senaste åren, borta som hemma. Har fan till och med vart i Gävle! Kan du säga samma sak?

Du kanske tycker bengaler är jätte fräckt, men vi är många som tycker det är jävligt menlöst. Och frågan är inte om det är rätt eller fel, det viktiga är att man erkänner och accepterar att det finns folk som inte vill ha det på läktaren, oavsett om det är lagligt eller inte. Det finns en anledning, och en väldigt bra enledning till att det är olagligt. Om du missade gajsmatchen, och inte har sett filmerna från Bradford så kanske du ska kolla upp det där.
När det är som tyngst att bära den måste man bära fanan som högst.

The Bittersweet Life

Adde1904

Inläggav Adde1904 » tis maj 31, 2011 13:14

Pihlbaoge skrev:
Adde1904 skrev:vad snackar du om? bengaler skapar lite extra stämning! och om det ska bildas tillräckligt tjock rök för att störa sikten får man ha en satans massa bengaler!

Jag vet inte vad du kallar att störa sikten, men jag tycker att om man knappt kan se målet på andra sidan plan så är sitken störd, låt gå för att det bara är under några minuter.

och fräckt är det visst! men du verkar inte har någon koll på det, du sitter säkert hemma i soffan och ser alla fotbollsmatcher!

Du talar om saker du inte vet något om först och främst. Det är inte många matcher jag inte sett på plats de senaste åren, borta som hemma. Har fan till och med vart i Gävle! Kan du säga samma sak?

Du kanske tycker bengaler är jätte fräckt, men vi är många som tycker det är jävligt menlöst. Och frågan är inte om det är rätt eller fel, det viktiga är att man erkänner och accepterar att det finns folk som inte vill ha det på läktaren, oavsett om det är lagligt eller inte. Det finns en anledning, och en väldigt bra enledning till att det är olagligt. Om du missade gajsmatchen, och inte har sett filmerna från Bradford så kanske du ska kolla upp det där.

tror inte att du vet vilken sorts person jag är! jag har inte missat en enda match på 3 år så snacka inte! det som hände i derbyt va ett typsikt exempel på en okontrollerad bränning men om man bränner under kontrollerad form så borde det väl vara helt okej! eller vad tycker du?
KOM IGEN BLÅVITT!

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » tis maj 31, 2011 13:55

Adde1904 skrev:
Pihlbaoge skrev:

tror inte att du vet vilken sorts person jag är! jag har inte missat en enda match på 3 år så snacka inte! det som hände i derbyt va ett typsikt exempel på en okontrollerad bränning men om man bränner under kontrollerad form så borde det väl vara helt okej! eller vad tycker du?

Uppenbarligen så är du en sån som tycker att allergiker kan täcka näsa och mun när en väldigt sekluderar och liten grupp människor bränner och har skoj. En sån som tycker att det är okej att vissas nöje ska få gå ut över andra.

Och vad var skillnad på den och en kontrollerad? Att det var gajsare som brände? Att de inte vista hur man brände? Helt seriöst? Folk som bränner på Blåvittläktaren säger att "de vet hur man hanterar en begnal" likt förbannat står folk och gömmer sig bakom flaggor, folk bränner sina händer och folk bränner andra kläder på våran läktare också. Själv har jag, utan att vara brännare, "skadat" mig på 2 bengaler som folk poppat bredvid mig utan att ens säga till först.

Visst, det gjorde kanske itne så mycket att lite glöd brände hål på min jacka, det är värdsliga ting, men likt förbannat, ska jag behöva köpa en ny jacka för att idioten bakom mig poppar en bengal över mitt huvud utan att ens säga till först?

Och vad är en bränning under kontrollerad form? Ska vi stänga av en del av läktaren så brännarna kan stå utan att ha folk nära sig? Vi kanske skulle plocka bort 200 i mitten på klackläktaren och låta brännarna stå ensamma där så får vi se hur bra stämning det blir då.

Eller tycker du att man ska bygga små platformar framme vid räcket så att brännarna kan tappa ner bengalerna på I och G?

Faktum är, att man kommer ALDRIG kunna bränna under "kontrollerade former" på en läktare där det står 2200 personer som trängs och dricker sprit och är allmänt dumma i huvudet. Även om den som bränner gör allt rätt så är folk omkring idioter. Har du 2200 personer på en läkrare kommer oundvikligen en del av dessa vara helt jävla pantade.

Och jag har sagt det förr, och säger det igen, på vilket sätt bidrar en bengal till stämningen? Ser det fräckt ut? Väldigt tveksamt. Djurgården 2004 var fräckt som fan, fast då var hela Ullevi täckt i rök rätt länge efter och så här bra såg man från GHI efter den bränningen.

Bengaler ger inte sämning sång gör det. Bengaler ser inte fräckt ut, riktiga tifon gör det. bengaler skadar folk, sång och riktiga Tifo gör inte det.

The Bittersweet Life

Ogge
Kontakt:

Inläggav Ogge » tis maj 31, 2011 14:25

Har du missat att de flesta utav spelarna i Malmö gick med på att svara vad dom tyckte om bengaler. De flesta utav av dem sa att dem tyckte att det var häftigt och att dem blev peppade det. Har inte länken här i huvudet. Men någon annarn kanske har den?

Jag tycker att det ser riktigt coolt/fräckt ut och en riktig schysst inramning, och att spelarna blir taggade av det.
Gör man det lagligt eller iaf att man kunde ansöka om det så skulle det nog inte finnas så stora risker. Hela läktaren är av betong, man skulle inte behöva maskera sig utan man skulle kunna stå helt fritt längst framme vid räcket utan att bli täckt av flaggor etc.
Det med att sikten blir dålig är ju bara löjligt. Det är ju lätt värt det i såfall.
Klart att det inte är så bra för dem som har astma (jag har själv astma). Men det skulle ju vara lätt för IFK att gå ut med att det skulle bli lite rök vi början, och då skulle ju det bara vara att vänta med att gå in tills röken nästan är borta.
Den 1 november så stod jag i klacken och jag klarade mig bra.
Glenn!

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » tis maj 31, 2011 15:05

Ogge skrev:Har du missat att de flesta utav spelarna i Malmö gick med på att svara vad dom tyckte om bengaler. De flesta utav av dem sa att dem tyckte att det var häftigt och att dem blev peppade det. Har inte länken här i huvudet. Men någon annarn kanske har den?

http://cityskane.se/mff/2011/04/08/beng ... -bengaler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla även in del 2

http://cityskane.se/mff/2011/04/07/beng ... otekniken/

Jag tycker att det ser riktigt coolt/fräckt ut och en riktig schysst inramning, och att spelarna blir taggade av det.

Ja, det är fritt fram för dig att tycka det, precis som spelarna får tycka vad de vill.

Gör man det lagligt eller iaf att man kunde ansöka om det så skulle det nog inte finnas så stora risker. Hela läktaren är av betong, man skulle inte behöva maskera sig utan man skulle kunna stå helt fritt längst framme vid räcket utan att bli täckt av flaggor etc.

Att läktaren är av betong ghälpte ju inte Gajs så värst vidare mycket, och även om man inte sätter eld på flaggor m.m. så går det fortfarande att skada folk runt omkring sig.
Det med att sikten blir dålig är ju bara löjligt. Det är ju lätt värt det i såfall.

Det är din åsikt. Min fråga till dig är, vad ger dig rätten att bestämma vad som är värt det på en fotbollsmatch? Jag tycker inte det är värt det. Jag tror att många på t ex sittplats inte tycker det är värt det.
Klart att det inte är så bra för dem som har astma (jag har själv astma). Men det skulle ju vara lätt för IFK att gå ut med att det skulle bli lite rök vi början, och då skulle ju det bara vara att vänta med att gå in tills röken nästan är borta.
Den 1 november så stod jag i klacken och jag klarade mig bra.

Ja det var ju en väldigt bra lösning "Ni kan stå här, missa inmarschen, och komma sist in så ni får sämst platser av alla, för nu ska vi bränna bengaler."

Den 1:a Nevember stod jag på H, där jag har årskort, och jag stod och hostade nästan hela första halvlek efter det. Kunde knappt sjunga med alls, vilket ger en sämre stämning.

The Bittersweet Life

Bröd

Inläggav Bröd » tis maj 31, 2011 15:52

Ogge skrev:Den 1 november så stod jag i klacken och jag klarade mig bra.

Förutom ca 50 bengaler så tändes strax över 100 rökutvecklare. Det var dom som stod för nästan all rök. Finns folk i Ultras som har astma och klarade sig fin fint. Rökutvecklarna var endast där för att omöjliggöra identifiering, något man hade kunnat slippa om det vart lagligt.

Lagliga och kontrollerade bränningar hade ju skett så att pyrot inte vad i närheten av brännbart material.

Hade det vart lagligt så hade ju folk kunnat förbereda sig och ställa sig i kanterna om man nu inte vill missa inmarshen (vilket man gör vid samtliga tifon med OH).

Det har genomförts organiserade och lagliga bränningar i både Norge och Österrike. Det är ett riktigt faktum. Inte en åsikt. Finns skillnad...

Just sayin'

DDdD

Inläggav DDdD » tis maj 31, 2011 16:19

Adde1904 skrev:
Pihlbaoge skrev:Nej till Bengaler, oavsett om det är lagligt eller inte. Bengaler bara stör stämningen genom att bilda tät rök som är jobbig att inandas för folk med allergier, och stör sikten. Det ser inte ens speciellt fräckt ut, det lyser ju fan bara rött.

vad snackar du om? bengaler skapar lite extra stämning! och om det ska bildas tillräckligt tjock rök för att störa sikten får man ha en satans massa bengaler!
folk men allergier kan får väl täcka näsa och mun under bränningen då.. och fräckt är det visst! men du verkar inte har någon koll på det, du sitter säkert hemma i soffan och ser alla fotbollsmatcher!

Jag hoppas att du vet att du är i en stor minoritet av Sveriges befolkning som tycker som du gör, så tagga ned förihelvete.

DDdD

Inläggav DDdD » tis maj 31, 2011 16:28

Bröd skrev:
Ogge skrev:Den 1 november så stod jag i klacken och jag klarade mig bra.

Hade det vart lagligt så hade ju folk kunnat förbereda sig och ställa sig i kanterna om man nu inte vill missa inmarshen (vilket man gör vid samtliga tifon med OH).

Hej Bröd!

Det handlar väl inte alls så mycket som om det vore lagligt eller inte, utan vad IFK Göteborg står i frågan. Det är det jag, och många andra polare och kamrater och randomfolk tycker som flyttar ifrån klacken delvis, och inte alls ser något spännande och roligt med bengalar och pyroteknik. Om man kollar på statistik av vad som sägs på exempelvis SvenskaFans forum (som är nog det bredaste forumet för all publik, såväl sittplats som ståplats) och svaren på SVTs enkät om hur man ska göra, vill majoritet av folk få bort dessa saker och att vi ska anspassa oss till England.

Nu har jag ingen aning om hur stor del av klacken och just personerna som går till IFK Göteborgs matcher tycker om bengalfrågan. Men jag TROR att det är en majoritet som vill få bort det, så då kan ni väl köra en enkät innan ni bränner? För i sådana fall så förstår jag inte varför vi ska anpassa oss och så i kanterna av klacken bara för en minoritet vill bränna

/ Framåt kamrater

Användarvisningsbild
Robziolito
Kontakt:

Inläggav Robziolito » tis maj 31, 2011 16:42

Adrian hur ska du ha det egentligen, du försäger ju dig.

"Du kanske tycker bengaler är jätte fräckt, men vi är många som tycker det är jävligt menlöst. "

"Bengaler ser inte fräckt ut"

"Djurgården 2004 var fräckt som fan, fast då var hela Ullevi täckt i rök rätt länge efter och så här bra såg man från GHI efter den bränningen."

Och vad är en bränning under kontrollerad form? Ska vi stänga av en del av läktaren så brännarna kan stå utan att ha folk nära sig? Vi kanske skulle plocka bort 200 i mitten på klackläktaren och låta brännarna stå ensamma där så får vi se hur bra stämning det blir då.

Eller tycker du att man ska bygga små platformar framme vid räcket så att brännarna kan tappa ner bengalerna på I och G?

Du behöver inte överdriva, det finns massa bra exempel från flera länder där det visar hur bra det går att sköta bränningar, jag ska visa flera exempel när jag har tid.
vill se judas på kryckor!!

Bröd

Inläggav Bröd » tis maj 31, 2011 17:03

GAISbaa skrev:
Hej Bröd!

Det handlar väl inte alls så mycket som om det vore lagligt eller inte, utan vad IFK Göteborg står i frågan. Det är det jag, och många andra polare och kamrater och randomfolk tycker som flyttar ifrån klacken delvis, och inte alls ser något spännande och roligt med bengalar och pyroteknik. Om man kollar på statistik av vad som sägs på exempelvis SvenskaFans forum (som är nog det bredaste forumet för all publik, såväl sittplats som ståplats) och svaren på SVTs enkät om hur man ska göra, vill majoritet av folk få bort dessa saker och att vi ska anspassa oss till England.

Nu har jag ingen aning om hur stor del av klacken och just personerna som går till IFK Göteborgs matcher tycker om bengalfrågan. Men jag TROR att det är en majoritet som vill få bort det, så då kan ni väl köra en enkät innan ni bränner? För i sådana fall så förstår jag inte varför vi ska anpassa oss och så i kanterna av klacken bara för en minoritet vill bränna

/ Framåt kamrater

Tjaa, Pure

IFKs ställning i frågan är densamma som vad som är lagligt. Hade sång vart olagligt hade IFKs ställning vart emot sång.

Säg att man ställer frågan " Om det var helt lagligt och kunde utföras på ett säkert sätt och ger inga negativa effekter, skulle du då vara för bengaler på läktaren?" Tror du då resultatet skulle vara samma? Det tror inte jag.

Jag får uppfattningen att dom flesta inte tycker om pyro på läktaren för att det är farligt och ger böter. Och man man tar bort det så har dom inget problem i sig med det.

Om det nu skulle vara lagligt och därigenom säkert, skulle du då vara för eller emot?

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » tis maj 31, 2011 18:06

Robziolito skrev:Adrian hur ska du ha det egentligen, du försäger ju dig.

"Du kanske tycker bengaler är jätte fräckt, men vi är många som tycker det är jävligt menlöst. "

"Bengaler ser inte fräckt ut"

"Djurgården 2004 var fräckt som fan, fast då var hela Ullevi täckt i rök rätt länge efter och så här bra såg man från GHI efter den bränningen."

Jag ser en skillnad på Djurgårdsmatchen och en normal bränning, men jag kanske ska förtydliga.

Mot Djurgården 2004 så vlade man att bränna bengaler nere på löparbanorna på Ullevi. Det fanns en tydlig ritklinje för hur det skulle gå till, och framför allt så var bränningen en del av ett större arrangemang. Det var inte bara så att folk lite här och var tände varsin bengal, utan man stod i en cirkel kring plan (förutom framför Djurgårdsklacken). Det var organiserat på ett bra sätt.

Jämför man till exempel med AIK 2009 så brändes det bara på måfå i klacken, det var själva bengalerna som var "det fräcka." En bengal i sig är inte fräckt, det är själva arrangemanget bakom som är fräckt. Kolla t ex här, det arrangemanget är så jävla fräckt att se för att det är så svårt att göra. Fatta vilken planering som krävs.

Jämför det med genomsnittsbränningen som bara går ut på att man bränner några bengaler och ser glad ut. Ta bara AIK 2009 till exempel, som väl måste ses som vår största organiserade bränning de senaste åren. Hur mycket tanke låg det bakom själva bränningen mer än att "vi tar med oss så många bengaler vi kan få in och bränner dem"? Stod de som brände på några speciella platser? Kolla 2:42 in i klippet så ser det till och med ut som att något som brinner faller ner på G&I.

Då tycker jag det är 100 gånger fräckare emd ett tifo som mot Ellos hemma 2009, när man försökte sig på att skriva "IFK GBG" i tifot.

Sen får ju alla ha sina egna åsikter, men jag förstår inte på vad som är så jävla speciellt med att bara bränna, det känns så simpelt och menlöst. Och det är jobbigt för folk runt omkring.

The Bittersweet Life

Användarvisningsbild
Robziolito
Kontakt:

Inläggav Robziolito » tis maj 31, 2011 18:19

Tycker bara det är lite intressant att du först säger att du tycker det är helt meningslöst för att sedan tycka det är fräckt vissa matcher.

Klart att Magic Fans 20 års tifo är maffigt men du anar inte hur mycket det kostade och hur mycket tid som lagts ner på det. Varför hjälper du inte UG om du vill ha såna tifon på läktaren?

Jämför man till exempel med AIK 2009 så brändes det bara på måfå i klacken, det var själva bengalerna som var "det fräcka." En bengal i sig är inte fräckt

Bara på måfå? Ja du var med eller? Tycker det var bra spridning på pyrot mot AIK.
vill se judas på kryckor!!

Användarvisningsbild
Pihlbaoge

Inläggav Pihlbaoge » tis maj 31, 2011 18:42

Robziolito skrev:Tycker bara det är lite intressant att du först säger att du tycker det är helt meningslöst för att sedan tycka det är fräckt vissa matcher.

Klart att Magic Fans 20 års tifo är maffigt men du anar inte hur mycket det kostade och hur mycket tid som lagts ner på det. Varför hjälper du inte UG om du vill ha såna tifon på läktaren?

Hade jag haft mer tid så hade jag gärna hjälpt till. Vidare så kritiserar jag på inget sätt deras arbete, de flesta av våra tifon den senaste tiden har varit ritkgit jävla snygga, speciellt sett till hur det såg ut för några årsedan.

Och jag fattar ju att ett Tifo som det MF20 hade är nästan omöjligt för oss då det är alldeles för mycket små skitungar som springer omkring och flyttar på grejerna eller börjar för tidigt, använde de mer som ett exempel på vad jag menade med att ett välorganiserat TIfo är mycket mer imponerande än att bara hålla upp en overhead (á la Ellos, som nästan alltid kör med en overhead i plast)

Bara på måfå? Ja du var med eller? Tycker det var bra spridning på pyrot mot AIK.

Jag var ju inte med på själva bränningen, men jag stod på läktaren. Poängen är ju att det krävs inte så mycket planering för att ställa sig bakom en banderoll och bränna. Jag tycker ju inte att själva bengalen är fräck, som många andra verkar tycka. Det verkar som om många bara tycker det är fräckt att något brinner. Själv tycker jag det är mer imponerande med koreografin som ligger bakom, och jag kan inte tänka mig att det låg mycket koreografi bakom AIK bränningen. Och det är därför Djurgårdsbrännigen var fräck, för det fanns en koreografi bakom den.

The Bittersweet Life

Bröd

Inläggav Bröd » tis maj 31, 2011 19:01

Kan vi snälla hålla oss till fakta? Philbaoge, no offence men du har ingen aning om hur förarbetet till någon av UGs tifon ser ut. Du har om möjligt ännu mindre insikt i hur planeringen och förarbetet till aik bränningen gick till. Arbetet och planeringen innan bränningen mot aik var i klass med våra mest avancerade Tifon.

Återgå till "Läktarsnack"