Dåligt tryck/fel sånger

Diskutera läktarkultur
egge78

Dåligt tryck/fel sånger

Inläggav egge78 » tis aug 14, 2012 7:54

Hej. Innan jag börjar vill jag skriva att detta är min åsikt och att jag skriver detta för Blåvitts bästa. Jag står inte själv i klacken längre men det e just därför jag hör att någonting är fel. Jag sitter mitt på långsidan numera. Det jag mest tycker är fel agerande från klacken är fel sånger vid olika tillfällen och att det är för statiskt. Nu lyckades vi ju vinna sist i slutet men det var ju inte vi 5500 som ordnade segern direkt.

Det största felet dom görs är att sjunga dom svåra långa ramsorna vid tillfällen som vi måste göra mål, ex sista 15 min om vi bara har kryss. Allt som hörs är ett jävla mummel som varken jag Pelle Julgran, Sella eller motståndarlag för den delen hör. Det blir ett diskret bakgrundssorl som klacken tror är mäktigt. Man måste anpassa sångval efter hur resultatet blir. Visst kan en svår ramsa bli mäktig på "The Cop" där 10000 kan ramsan och sjunger ramsan men vi är tyvärr inte där.

Släpp stoltheten och välj simpla ramsor om stämningen inte tar sig. Det måste ni ju fatta. Sjung gärna om hur vacker kustens vackra stad är men håll inte på så länge. Byt till neandertalarramsor som "Blåvitt", "Gööööteborg", "Ääääänglarna" eller "komigen Blåvitt". Vid sådana lägen i matchen lovar jag att ni kan få med hela arenan om ni skippar "välskapade" ramsor. Nu vet jag att jag tycker detta delvis beroende på att dessa ramsor sjöngs på 90-talet när jag stod i klacken och att jag inte lärt mig dom nya men jag vet att jag har rätt ändå.

Skulle de "nya" ramsorna satt skräck i motståndarna hade jag gärna sett att ni sjöng dom men tyvärr hörs dom knappt. Sjung dom under matchen eller om vi leder stort men sen måste man vara dynamisk och välja rätt ramsa vid rätt tillfälle. "In med bollen gör ett mål" kan vara bra i slutet men om den inte "tar" sig så måste den bytas omgående. Den kan vara bra i ett par minuter men då vill man ju höra att den likt en skogsbrand flammar upp då och då även på sittplats.

Testa gärna att gå åt detta hållet och se hur stämningen utvecklas. Denna 12:e spelaren e ju jätteviktig och kan göra kanske 10 poängs skillnad på en säsong så detta kräver jag att alla förstår. 10 poäng är ju hur viktigt som helst och jag tror att spelarna kan ta diskussionen om detta livsviktiga vapen. Byt ramsor och testa er fram. Jag tror säkert att Hysen e villig att ställa upp på att få detta att bli så bra som möjligt(jag förstår att han inte kan springa och betygsätta ramsor under match men stämningen registreras ändå av alla och ett samlat intryck kan ändå göras).

Och vad e det för pajasramsa att Änglarna tar OS-guld?

Kan även passa på att ge Levande sittplats en känga när dom envisas med att skrika tjockis när motståndarmålvakten gör inspark. Vet inte hur ni tänker men om nån kallar mig för tjockis eller glasögonorm när jag inte e det känner jag att JAG får övertag på den som säger det, speciellt om han som säger det e en tjock glasögonorm(jävligt löjlig diskussion men ni fattar poängen). Statiskt även här. Bara för att en målis e tjock för att vara målvakt men ändå smalare än alla er på läktaren blir det ju bara så jävla fel och erat sk "hån" e ju patetiskt. Hitta på något annat hån som e ett hån. Jag ser gärna att målvakten kommer ur balans.

Detta e vad jag tycker och till att börja med provar jag denna kanalen för att nå ut till alla där ute. Har jag rätt? Fel? Svara gärna och säg vilka faktafel jag har. Jag vet att jag inte tänkt på allt och att det finns luckor i min text men i det stora hela tror jag att jag är något på spåren.

Lundquist

Re: Dåligt tryck/fel sånger

Inläggav Lundquist » ons aug 15, 2012 2:52

egge78 skrev:Hej. Innan jag börjar vill jag skriva att detta är min åsikt och att jag skriver detta för Blåvitts bästa.

Självklart är det din åsikt, alla antar väl att du bara pratar för dig själv eller=
Jag står inte själv i klacken längre men det e just därför jag hör att någonting är fel. Jag sitter mitt på långsidan numera. Det jag mest tycker är fel agerande från klacken är fel sånger vid olika tillfällen och att det är för statiskt. Nu lyckades vi ju vinna sist i slutet men det var ju inte vi 5500 som ordnade segern direkt.

Det största felet dom görs är att sjunga dom svåra långa ramsorna vid tillfällen som vi måste göra mål, ex sista 15 min om vi bara har kryss. Allt som hörs är ett jävla mummel som varken jag Pelle Julgran, Sella eller motståndarlag för den delen hör. Det blir ett diskret bakgrundssorl som klacken tror är mäktigt. Man måste anpassa sångval efter hur resultatet blir. Visst kan en svår ramsa bli mäktig på "The Cop" där 10000 kan ramsan och sjunger ramsan men vi är tyvärr inte där.

egge78 skrev:Grejen är ju att de ramsorna som folk tycker att klacken mumlar i är just de som inte alla sjunger med i. Jag garanterar att om alla på klackläktaren hade vart med i ramsorna hade inte ni på sittplats tyckt att folk bara mumlar, sen är det svårt att avgöra om folk mumlar för att de inte kan sången eller för att de tycker sången är dålig.

Släpp stoltheten och välj simpla ramsor om stämningen inte tar sig. Det måste ni ju fatta. Sjung gärna om hur vacker kustens vackra stad är men håll inte på så länge. Byt till neandertalarramsor som "Blåvitt", "Gööööteborg", "Ääääänglarna" eller "komigen Blåvitt". Vid sådana lägen i matchen lovar jag att ni kan få med hela arenan om ni skippar "välskapade" ramsor. Nu vet jag att jag tycker detta delvis beroende på att dessa ramsor sjöngs på 90-talet när jag stod i klacken och att jag inte lärt mig dom nya men jag vet att jag har rätt ändå.

egge78 skrev:Sorry, men din sista mening låter sjukt arrogant. Jag är ganska säker på att folk som stod i klacken på 80-talet tyckte att ramsorna du sjöng var dåliga, det är ju det som är grejen med supporterkultur (och kultur i allmänhet), den utvecklas och det som är häftigt för dig är dåligt för dina föräldrar.

Skulle de "nya" ramsorna satt skräck i motståndarna hade jag gärna sett att ni sjöng dom men tyvärr hörs dom knappt. Sjung dom under matchen eller om vi leder stort men sen måste man vara dynamisk och välja rätt ramsa vid rätt tillfälle. "In med bollen gör ett mål" kan vara bra i slutet men om den inte "tar" sig så måste den bytas omgående. Den kan vara bra i ett par minuter men då vill man ju höra att den likt en skogsbrand flammar upp då och då även på sittplats.

egge78 skrev:Här håller jag med om att om en ramsa inte får igång hela kortsidan borde man byta, problemet är att det är sjukt(!) svårt att höra om alla sjunger där klackledaren står. Har själv stått på olika delar av H/J och stämningen är sjukt olika beroende på vart man står.

Testa gärna att gå åt detta hållet och se hur stämningen utvecklas. Denna 12:e spelaren e ju jätteviktig och kan göra kanske 10 poängs skillnad på en säsong så detta kräver jag att alla förstår. 10 poäng är ju hur viktigt som helst och jag tror att spelarna kan ta diskussionen om detta livsviktiga vapen. Byt ramsor och testa er fram. Jag tror säkert att Hysen e villig att ställa upp på att få detta att bli så bra som möjligt(jag förstår att han inte kan springa och betygsätta ramsor under match men stämningen registreras ändå av alla och ett samlat intryck kan ändå göras).

Och vad e det för pajasramsa att Änglarna tar OS-guld?
egge78 skrev: OS-Guld ramsan (När Änglarna marscherar in antar jag att du menar) är ju bara en rolig grej, ungefär på samma nivå som "Här é Änglarnas dojjor"

Kan även passa på att ge Levande sittplats en känga när dom envisas med att skrika tjockis när motståndarmålvakten gör inspark. Vet inte hur ni tänker men om nån kallar mig för tjockis eller glasögonorm när jag inte e det känner jag att JAG får övertag på den som säger det, speciellt om han som säger det e en tjock glasögonorm(jävligt löjlig diskussion men ni fattar poängen). Statiskt även här. Bara för att en målis e tjock för att vara målvakt men ändå smalare än alla er på läktaren blir det ju bara så jävla fel och erat sk "hån" e ju patetiskt. Hitta på något annat hån som e ett hån. Jag ser gärna att målvakten kommer ur balans.
egge78 skrev:LS ska ta alla möjligheter de får att störa motståndarsupportrarna och motståndarlaget, ibland kan det öka motståndarens vilja att säga fuck you till oss (Anders Svensson och Stefan Izchishakszszi), men ibland kan det funka. Det beror helt på den enskilda spelaren, och hur han reagerar på hån. Jag brukar se klackens roll som en atombomb som ska utrota allt motstånd och LS roll som en smartbomb som ska såra motståndaren där han är som mest sårbar, ibland missar man men oftast gör det ont.

Detta e vad jag tycker och till att börja med provar jag denna kanalen för att nå ut till alla där ute. Har jag rätt? Fel? Svara gärna och säg vilka faktafel jag har. Jag vet att jag inte tänkt på allt och att det finns luckor i min text men i det stora hela tror jag att jag är något på spåren.[/quote]

Även om det låter som om att jag sågar dig nu välkomnar jag denna debatten och dina synpunkter, jag vet att jag antagligen inte har rätt, men jag vet att du har fel ;)

egge78

Inläggav egge78 » tor aug 16, 2012 7:34

Lite rörigt inlägg av dig men jag förstår ju vad du skriver. Jag stod i klacken 2008 och åkte även på bortaresor så sent som 2009(innan barnen kom) så JAG kan ramsorna. Jag tycker dom är jättebra men det e ju ändå trycket som räknas för att skapa stämning. Då får jag släppa min stolthet och dra igång "ifrån stallet hörs ett rop" för såfort nån drar den verkar ju hela klacken sjunga.

Så jävla svårt e la det inte och höra om många sjunger. E vi 5500 på läktaren så kan jag säga att det aldrig blir tryck sista 10 min med "å vi e blåvitt". MEN, återigen så skulle JAG önska att vi kunde köra "å vi e blåvitt". OCH återigen tycker jag den ska och bör sjungas många gånger under de första 80 minuterna även om inte alla sjunger.

Sen det där med att LS ska få motståndarna ur balans e vi ju överens om. Men, hitta på nåt annat än tjockis eftersom det inte stämmer. "Solnatattare" e fullträff på dom som vart/spelar i gnaget. Men det e klart. Om det e såpass smart hån att målvakterna blir ur balans eftersom dom e smala men blir förbannade att LS skriker tjockis ändå så är det hatten av från min sida. Tyvärr ser dom flesta målvakterna inte särskilt irriterade ut.

Sen kan jag förstå att det e svårt att vara klackledare och därför anser jag att änglarna eller IFK Göteborg bör avlöna den/dessa för att det ska finnas möjlighet till analyser och mer klockrena sångval vid rätt läge. Videogranskning vid olika publiksiffror och teoretiska stolpar vilka ramsor som kan tänkas bli bra vid dagens match. Att få YF eller andra kids på läktaren att svara på "andra sidan e ni klara" en gång per match kan vara mer värdefullt än vad man tror. Där sitter framtida klacken och att få ha svarat klacken smäller nog stort för en 9-åring.

Jag tror säkert det finns folk som gör detta utan lön men jag vill belysa hur oerhört viktigt detta är och att ev lön blir en tusen gåpnger bättre investering än några av Milds tveksamma dyra nyfövärv. Förvånad att detta inte är mer utbrett.

schmeichel

Inläggav schmeichel » tor aug 16, 2012 9:16

En viktig del varför trycket har försämrats är ju det nya "planket". Med 600 färre platser och en utdragen klack som ett soll så kan man räkna ut vad konsekvenserna blir. Just say'in
VI ÄR BLÅVITT - NI ÄR BÖNDER

Ettsmartnamn
Kontakt:

Inläggav Ettsmartnamn » tor aug 16, 2012 10:18

schmeichel skrev:En viktig del varför trycket har försämrats är ju det nya "planket". Med 600 färre platser och en utdragen klack som ett soll så kan man räkna ut vad konsekvenserna blir. Just say'in

+1
Ceterum censeo Solna esse delendam

egge78

Inläggav egge78 » lör aug 18, 2012 7:53

Ja på tal om planket. Vem kom på namnet "kommandobryggan". Kan någon förklara varför det står så? Efter snabbgoogling ser jag att det ska vara ett samlingsnamn för alla klacksektioner. E majoriteten nöjda med namnet ska det vara kvar såklart. Frågan e om alla e det i en sluten omröstning? Jag tycker det e långsökt med kapten/rorsman blablabla.

Sen att det står i ljusblått med drag åt Malmös himmelsblå e ju Big Fail. Står att den e i Blåvitts färgkod men kan upplevas en aning ljus. Jodå, det kan man säga. Byt färg då. Ta ifrån Tifofonden isf om det e för dyrt. Denna hänger ju alltid uppe och det viktigaste att fixa till istället för en minuts tifo.

E det inte bättre med något som motståndare och neutral Tv-publik och motståndarfans upplever som skräckinjagande? Folk blir ju frågetecken när de ser denna.

Mitt förslag e "Här är mesta mästarna från Götet". Det räcker så.

Men e man inte på möten etc får jag ju skylla mig själv som inte gör min röst hörd. Men jag kan inte tänka mig att alla medlemmar fick säga sitt och att kommandobryggan var det bästa som kom fram.

Aja, jag låter bitter men man e väl frustrerad över resultatet och hittar smågrejer som stör en istället. Jag vet att ni i klacken tycker ni gör rätt men ni ska nog inte underskatta en vanlig Svenssons åsikter helt. Det finns alltid saker att förbättra tills nästa match/säsong.

schmeichel

Inläggav schmeichel » lör aug 18, 2012 20:23

Lite mer av denna vara!! :wink:

Användarvisningsbild
BönanUG05

Inläggav BönanUG05 » sön aug 19, 2012 1:15

egge78 skrev:Ja på tal om planket. Vem kom på namnet "kommandobryggan". Kan någon förklara varför det står så? Efter snabbgoogling ser jag att det ska vara ett samlingsnamn för alla klacksektioner. E majoriteten nöjda med namnet ska det vara kvar såklart. Frågan e om alla e det i en sluten omröstning? Jag tycker det e långsökt med kapten/rorsman blablabla.

Sen att det står i ljusblått med drag åt Malmös himmelsblå e ju Big Fail. Står att den e i Blåvitts färgkod men kan upplevas en aning ljus. Jodå, det kan man säga. Byt färg då. Ta ifrån Tifofonden isf om det e för dyrt. Denna hänger ju alltid uppe och det viktigaste att fixa till istället för en minuts tifo.

E det inte bättre med något som motståndare och neutral Tv-publik och motståndarfans upplever som skräckinjagande? Folk blir ju frågetecken när de ser denna.

Men e man inte på möten etc får jag ju skylla mig själv som inte gör min röst hörd. Men jag kan inte tänka mig att alla medlemmar fick säga sitt och att kommandobryggan var det bästa som kom fram.

Aja, jag låter bitter men man e väl frustrerad över resultatet och hittar smågrejer som stör en istället. Jag vet att ni i klacken tycker ni gör rätt men ni ska nog inte underskatta en vanlig Svenssons åsikter helt. Det finns alltid saker att förbättra tills nästa match/säsong.

Visserligen off topic men för att ge klarhet i frågan.. När KU fick veta att vi kommer få ett grått fult plank så tog det inte lång tid att förstå att vi måste täcka den utan med något i blått och vitt. Då diskuterades om vi skulle döpa klacken till nått annat än H/J. Att döpa klacken har vart uppe innan på detta forum och det bästa folk hade att komma med innan diskusionen dog ut var typ: Kôrva nord eller åt vilekt håll nu klacken ligger.. aja den nivån låg det på iaf.

Tanken med kommandobryggan är iaf tänk som ett samlingsnamn för Klacken och klacksektionen/en och des betydelse är helt enkelt så att Kommandobryggan är platsen där du styr båten vart den ska. Precis så som vi för vårt lag framåt mot nya mål osv. Anledningen till Skeppstemat behövs väl knappast förklaras om du är ifrån Göteborg antar jag.

Logotypen blev en skeppsratt då det är den vi styr laget med och nummer tolv är för vår spelarnummer (den tolfte spelaren)

Angående färgen är det ju beklagligt att färgen blev lite väl ljus blå då precis som du säger att vi använde oss av samma färgkod som IFK har i sin grafiska profil.. Även IFKs vifteflaggor dom har vid inmarsch verkar ju ha blivit för ljusa så ja antar att det är deras tryckeri som har problem med att framställa rätt färg.

Avslutningsvis så tycker ja inte vi skall använda oss av tifopengar för att göra en ny banderoll.. kanske i såna fall måla om det blåa på den nuvarande bara.. Banderollen är brandsäker och det är därför den är tryckt, Vi skulle aldrig någonsin använda oss av tryckta flaggor på vår läktare om det inte var för det kravet.
Tillsammans mot nya mål!

schmeichel

Inläggav schmeichel » sön aug 19, 2012 12:19

Även lite mer av varan som är vid 0:43 in i klippet när vi sjunger ut gais-packen! :lol:

egge78

Inläggav egge78 » mån aug 20, 2012 6:58

BönanUG05 skrev:
egge78 skrev:Ja på tal om planket. Vem kom på namnet "kommandobryggan". Kan någon förklara varför det står så? Efter snabbgoogling ser jag att det ska vara ett samlingsnamn för alla klacksektioner. E majoriteten nöjda med namnet ska det vara kvar såklart. Frågan e om alla e det i en sluten omröstning? Jag tycker det e långsökt med kapten/rorsman blablabla.

Visserligen off topic men för att ge klarhet i frågan.. När KU fick veta att vi kommer få ett grått fult plank så tog det inte lång tid att förstå att vi måste täcka den utan med något i blått och vitt. Då diskuterades om vi skulle döpa klacken till nått annat än H/J. Att döpa klacken har vart uppe innan på detta forum och det bästa folk hade att komma med innan diskusionen dog ut var typ: Kôrva nord eller åt vilekt håll nu klacken ligger.. aja den nivån låg det på iaf.

Tanken med kommandobryggan är iaf tänk som ett samlingsnamn för Klacken och klacksektionen/en och des betydelse är helt enkelt så att Kommandobryggan är platsen där du styr båten vart den ska. Precis så som vi för vårt lag framåt mot nya mål osv. Anledningen till Skeppstemat behövs väl knappast förklaras om du är ifrån Göteborg antar jag.

Logotypen blev en skeppsratt då det är den vi styr laget med och nummer tolv är för vår spelarnummer (den tolfte spelaren)

Angående färgen är det ju beklagligt att färgen blev lite väl ljus blå då precis som du säger att vi använde oss av samma färgkod som IFK har i sin grafiska profil.. Även IFKs vifteflaggor dom har vid inmarsch verkar ju ha blivit för ljusa så ja antar att det är deras tryckeri som har problem med att framställa rätt färg.

Avslutningsvis så tycker ja inte vi skall använda oss av tifopengar för att göra en ny banderoll.. kanske i såna fall måla om det blåa på den nuvarande bara.. Banderollen är brandsäker och det är därför den är tryckt, Vi skulle aldrig någonsin använda oss av tryckta flaggor på vår läktare om det inte var för det kravet.

Tack för förklaringarna. Jag ser logiken bättre nu.

violatohr

Inläggav violatohr » ons dec 25, 2019 12:56

сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт

Återgå till "Läktarsnack"